صعود به شاه جهان در فصل زیبای پاییز

تصمیم به کوهنوردی در کوهستان شاه جهان از مدتی قبل با اکبر امامپور برنامه ریزی شده بود. قرار ما روز جمعه 7 مهرماه بود تا بتوانیم در ابتدای فصل پاییز از مواهب این کوهستان بی نظیر استفاده کنیم. معلم اخلاق من «قاسم خداخواه» همچون برنامه های پیشین، همراه با «علیرضا امامپور» و «حسن براتی» از همنوردان این برنامه یک روزه بودند. ساعت 6 صبح از بام حرکت کردیم و مسیر «بانی در» را برای صعود انتخاب کردیم. از مسیری جذاب که تاکنون آن را تجربه نکرده بودیم. بعد از یک ساعت کوهپیمایی، صبحانه را در کنار یک چشمه صرف کردیم. بعد از حدود 4 ساعت کوهپیمایی، با عبور از گردنه سر و شروع یال شمال غربی که بیشتر مسیر پاکوب و تراکتور رو  می‌باشد؛ ساعت 12 به شاه جهان رسیدیم.

صدهزاران/حسین نصرتی/شاه جهان 2

صدهزاران/حسین نصرتی/شاه جهان 3

صدهزاران/حسین نصرتی/شاه جهان 4

صدهزاران/حسین نصرتی/شاه جهان 1

در کجای جهان می توان یافت این همه زیبائی را؟ اینجا آلپ نیست، شاه جهان خودمان است. همه زیبائی های  منطقه در این کوهستان خلاصه می شود؛ بوی مطبوع گیاهان دارویی در فضای این کوهستان پراکنده است. اگر تابستانها به شاه جهان می روید و اگر بهار و پائیز هم عزم چنین سفری کردید، فقط با خود لباس گرم بردارید، بویژه صبح های زود و غروب ها اینجا هوا سرد است! آرزو کنیم دیگران هم همت کنند تا بتوان به دل این همه زیبائی رفت و بی آن که طبیعت را آلوده کرد و یا بی سرپناه ماند، از طبیعت لذت برد و به خانه بازگشت.

"نیما یوشیج" همیشه از تهران می گریخت تا خود را به جنگل ها و کناره رودخانه های جنگلی یوش برساند تا صدای "داروک" را شبها و نای نی و صدای زنگوله گوسفندان را صبح های زود که به چرا می روند و شب ها که از چرا باز می گردند بشنود و بسراید:

از پس پنجاهی و اندی ز عمر
ناله بر می آیدم از هر رگی
کاش بودم باز دور از هر کسی
چادری و گوسفندی و سگی!

بعد از ساعتی پیاده روی و کوهپیمایی در شاه جهان و در مسیر برگشت، بساط ناهار را پهن کردیم. استقرار ما برای صرف ناهار جای ویزه ای بود، محل سکونت عشایر چادر نشین که چند وقت پیش با آمدن سرما اینجا را ترک کرده بودند. جمع آوری هیزم و روشن کردن آتش در اجاق یکی از چادرنشینان، گرمای لذت بخشی را نصیب همنوردان کرد. با صرف ناهار و ساعتی استراحت از مسیری دیگر به سمت کوهپایه حرکت کردیم.

مسیر پاکوب از میان صخره‌ها و سنگ‌های زیبا و از مسیر یال مشرف به دره های «نوده» و «بانی در» می‌گذشت، وزش باد همچنان ادامه داشت. با عبور از بخشی از ارتفاعات به درختچه های زرشک رسیدیم. درختانی پربار با طعم و مزه ی ویژه. اعضای گروه دقایقی را مشغول چیدن آن شدند. زیبایی های این کوهستان بی نظیر است. روی برخی از قله ها نظاره‌گر دره‌ها و کوه‌های اطراف شدیم، از ته دل نفسی عمیق کشیدیم و نگاهمان را به مسیر بازگشت از شاه جهان چرخاندیم. همیشه در بازگشت از قله روحیه شادابی دارم و ذکر و تسبیح خداوند را می گویم و بلندترین و عمیق‌ترین نفسم را از ته دل بیرون می دمم؛ این همان لحظه‌ی واقعی است که لحظه‌ای دیگر را انتظار می‌کشد، گامی ‌است پیش از گامی دیگر که جاده را بیدار می‌کند، تداومی است که زمان مرا می‌سازد، لحظه‌ای است که عمر مرا سرشار می‌کند!

در انتهای مسیر اگر چه جناب "خداخواه" و "براتی" از ارتفاعات، "علیرضا امامپور" از یال و "من و اکبر" از مسیر رودخانه بازگشتیم، اما در پایان و در کنار روستای «بانی در» همدیگر را سرشار از انرژی و رضایتمندی یافتیم. سپاس خداوند را که تجربه دیگری را در کنار دوستانی خوب نصیب من کرد.

صدهزاران/حسین نصرتی/شاه جهان 5

صدهزاران/حسین نصرتی/شاه جهان 6

صدهزاران/حسین نصرتی/شاه جهان 7

صدهزاران/حسین نصرتی/شاه جهان 8

صدهزاران/حسین نصرتی/شاه جهان 9

شاه جهان کوهی در شمال شرقی ایران و یکی از بلندترین کوه های استان های خراسان به شمار می رود. این کوه در تقسیمات مرکزی رشته کوه آلاداغ در شرق شهرستان اسفراین و شمال دهستان بام قرار دارد و از نظر تقسیمات کشوری در استان خراسان شمالی واقع شده است. شاه جهان از شمال به منطقه «شیروان» و «فاروج» از شرق به منطقه «قوچان» و «نیشابور» و از جنوب به دهستان «بام» ختم می‌شود. قله این رشته کوه با ارتفاع ۳۰۸۰ متر بلندترین قله استان خراسان شمالی است.

پارک ملی ساری‌گل در این منطقه یکی از مهمترین مناطق حیات وحش کشور است که با داشتن انواع گونه‌های حیوانات وحشی، به ویژه پلنگ و یوزپلنگ در رأس استان‌هایی قرار گرفته است که با دقت و کارشناسی لازم از سوی سازمان حفاظت از محیط ‌زیست کشور نگهداری می‌شود. زبان‌های ترکی و کرمانجی و فارسی از مهمترین اقوام و گویش‌های این منطقه اند. ضمناً آثار بجای مانده از هزاران سال پیش، این استان را جزء قدیمی‌ترین استان‌های کشور معرفی می‌نماید.