بهشت است اینجا

برنامه های کوهنوردی همیشه برایم جذاب و شیرین بوده است؛ بخصوص وقتی مناطق و قله های جدید پیش رویم قرار می گیرد. این بار توفیق حضور در کوه های زیبای هزار مسجد را همراه با اعضای جوان و پرانرژی تیم انجمن کوهنوردی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس پیدا کردم. دوستانی که طی مدت یک سال گذشته سه بار افتخار همراهی آنان را داشته ام، ورزشکارانی بی نهایت مودب، موقر، صمیمی و دوست داشتنی.

رشته کوه هزار مسجد-کپه داغ، ارتفاعات شمال خراسان را تشکیل می دهند که به صورت مرزی طبیعی، دشت هموار مشهد را از صحرای سرد و خشک قره قوم ترکمنستان جدا می کند. بلندترین نقطه این رشته کوه، قله هزار مسجد با ارتفاع حدود 3200 متر در شمال غربی شهر مشهد قرار گرفته است.

روز سه شنبه 26 اردیبهشت ماه 1397 ساعت 20 در راه آهن تهران تعداد 15 نفر از دوستان همنورد را در قالب یک برنامه 3 روزه ملاقات کردم. نصیر علیزاده مربی این برنامه که بصورت ثابت مدتهاست در این مسئولیت حضور دارد، ناصر فریاد سرپرست پرتلاش تیم نیز از جمله دوستانی است که برای بوجود آمدن چنین جمع صمیمانه ای تلاش کرده است.

صبح روز چهارشنبه بلافاصله پس از رسیدن به شهر مشهد، از ایستگاه راه آهن این شهر به روستای لاین نو حرکت کردیم. از مشهد تا آنجا حدود 5 ساعت با اتوبوس طول می کشد. ظهر این روز در آنجا پیاده شدیم. بارندگی شدیدی در روزهای گذشته در این منطقه روی داده است. همین موضوع باعث تخریب برخی از راه های مواصلاتی به کوهستان های مجاور قله هزار مسجد شده است. بهترین وسیله برای عزیمت در چنین مواقعی یا وانت نیسان است یا تراکتور. ما از هر دو وسیله مجبور بودیم استفاده کنیم. بخشی از راه را با وانت و بخش پایانی را با تراکتور طی کردیم. از محل پیاده شدن تا محل کمپ را طی یک ساعت طی کردیم. محل کمپ عرب چای (یا عرب شاهی) است. اینجا بارندگی در جریان است و هوایی بسیار دلنشین دارد. تعدادی خانه گلی با حس و حال قدیمی وجود دارد که محل سکونت عشایر این منطقه است. اما الان در اینجا حضور ندارند؛ چرا که طبق دستور العمل سازمان محیط زیست و بخاطر حفظ پوشش گیاهی منطقه، آنها می بایست بعد از 15 خرداد در اینجا حضور داشته باشند. چند اتاقی که همه ساله از اوایل پاییز تا نیمه خرداد سال بعد تخلیه هستند و کوهنوردان در این ایام از آنها استفاده می کنند را در اختیار گرفتیم، بچه ها هر کدام جایی را انتخاب کردند و چادرها داخل اتاق ها برپا شد، من به اتفاق دوست خوبم قاسم فرهادی منش به دل جنگل زدیم و از میان چوب های خشک بر زمین ریخته درختان ارس این منطقه مقداری هیزم جمع کردیم. غروب فرا رسیده و شب کوهستان هم آغاز شده است، با چوب ها و لوازمی که همراه آورده بودیم اجاق و بخاری را گرم کردیم، بعد هم چای آتشی فراهم شد؛ خوردن شامی سبک در آرامش کوهستان، وصف ناشدنی است!

شب و سکوت کوهستان؛ اینجا بسیار جذاب و چشم نواز است، پر از اکسیژن، کمتر جایی نظیر این منطقه را دیده ام از حیث زیبایی و جذابیت!

شب را در همین جا گذراندیم. کنار اجاق و خانه گلی و آواز شاه حسین عبدالملکی؛ دوست خوبی که صدای فوق العاده دلنشینی دارد. علاوه بر این آنقدر خوش ذوق و با استعداد است که هر آهنگ درخواستی را بلافاصله برایت می خواند. شب پر هیجانی را سپری کردیم. او تصنیف های قدیم را می خواند و من و قاسم فرهادی منش آنها را با دوربین ثبت و ضبط می کردیم.

صبح روز پنجشنبه پس از اقامه نماز و صرف صبحانه، ساعت 6 به طرف قله حرکت کردیم. دیدن ارتفاعات موسوم به کله اسبی این کوهستان زیبا، هیجان انسان را چند برابر می کند؛ بویژه وقتی که همراه مه در حال حرکت باشی، به آسمان خدا نزدیک و نزدیک تر می شوی! اینجا درست وسط جنگل ارس است که با زیباترین مناظر منطقه مواجه می شویم. پوشش انبوه درختان ارس در ترکیب با دیواره های عظیم سنگی از جمله دیدنی های این دره زیباست.

این مسیر که پیاده روی آن 6 ساعت طول کشید را پشت سر می گذاریم و به اولنگ شاهی می رسیم. در آنجا اطراق می کنیم و دو نفر از دوستانی که دچار آسیب دیدگی هستند ما را همراهی نمی کنند. ما هم از این فرصت استفاده کرده و کوله را سبک می کنیم. 3 ساعتی راه می رویم تا به قله هزار مسجد برسیم. این قله چندان برایم دلچسب نیست؛ چرا که تا خود قله مسیر تردد خودرو است و اساسا برای من قله هایی که خودرو ها بتوانند تا نوک آن تردد کنند، جذابیتی ندارد، با این حال نمی توان از مسیر فوق العاده جذاب و زیبای آن چشم پوشی کرد.

مسیر برگشت از تنگه مراد تعیین شده است. ساعت 15 تا 19 را در این مسیر پیاده روی کردیم و در کنار رودخانه زیبای این دره سرسبز کمپ می زنیم. یکی از دره ها ی جنوبی هزار مسجد که در شانه غربی چشمه مراد و درست بالا سر جنگل ارس خالیان قرار دارد. جنگل ارس، مراتع سرسبز و وجود ارتفاع بالا (2500 متر)، همراه با احاطه به محیط اطراف از جمله دیدنی های منحصر به فرد این نقطه است. من به اتفاق استاد علیزاده و همینطور دوست خوبم قاسم فرهادی منش و دکتر عبداللهی در یک چادر مستقر شدیم. در بیرون از چادرها دوستانی آتش روشن کرده اند و بساط چای آتیشی با گلهای کوهی برپاست و همه دور آتش حلقه زده اند. آنقدر گرم گفتگو و دکلمه خوانی اند که متوجه گذر زمان نیستند. دیر وقت است و هیچکس علاقه ای به ترک این جمع گرم و صمیمی ندارد، ولی چاره ای جز استراحت و آماده شدن برای برنامه فردا نیست.

صبح روز جمعه از این دره سرسبز و پرآب بطرف روستای بابا رمضان حرکت کردیم. داخل رودخانه راه می رفتیم؛ رودخانه پر آبی که از زیر پاهایمان روان بود و خنکای آب، روح و جسم مان را تازه می کرد. تنگه ها یکی از یکی زیباتر و دیدنی تر. در بعضی از قسمت های رودخانه، در صورت عدم احتیاط جریان آب به راحتی ممکن است همنوردان را با مشکل مواجه کند. طی مسیر زوو بالا تا (لاین کهنه) که با حدود 40 بار رد شدن از رودخانه همراه است، انرژی زیادی از ما می گیرد. از این جا به بعد وارد مسیر رودخانه و باغ های لاین می شویم. پوشش گیاهی دره بسیار متنوع است و از نسترن های خودرو گرفته تا درختان میوه و انواع گیاهان معطر مثل پونه، آویشن، کاکوتی و بابونه تمام مسیر را پوشانده و به دلیل همین تنوع و سرسبزی، فضا پر از پرواز پروانه های بزرگ و رنگارنگ و پرندگانی است که با صدای خود، تمام مسیر را با ما همراهی می کنند.

سرانجام بعد از گذشت 7 ساعت پیاده روی در ساعت 14 به نزدیکی روستای بابا رمضان رسیدیم. بساط ناهار را پهن کردیم و پس از حدود 1000 متر پیاده روی، سوار بر وانت نیسان بطرف لاین نو حرکت کردیم. اتوبوس در لاین نو منتظرمان بود. به طرف مشهد راه افتادیم. غروب این روز (جمعه 29 اردیبهشت) کوله هایمان را به بخش امانات ایستگاه راه آهن سپردیم و بعد از استحمام و غسل زیارت، راهی حرم نورانی امام رضا(ع) شدیم. زیارتی دلنشین داشتیم؛ در حالی که همه مردم از حرم باز می گشتند، ما وارد حرم مطهر شدیم. امروز دومین روز ماه مبارک رمضان است، علت خلوتی حرم هم شاید بخاطر همین موضوع است. بعد از زیارتی یک ساعته، به راه آهن آمدیم و ساعت 24 (نیمه شب) بطرف تهران حرکت کردیم. آخرین برنامه خاطره انگیز و زیبای ما بدینصورت به پایان رسید. این برنامه یکی از بهترین برنامه های کوهنوردی بود که خاطرات خوشی را برایمان رقم زد.

خدای مهربان را بابت این نعمت بزرگ سپاس می گویم؛ چه زيباست اين کوهستان هزار مسجد، چه زيبا بود به تصوير کشيدنت اي تصويرگر خوب و توانا!