صعود به قله پاشوره

✏️

یکی از قلل زیبای البرز شرقی در استان مازندران، هم از لحاظ زیبایی مسیر و هم از لحاظ موقعیت جغرافیایی قله پاشوره است. این قله در ضلع جنوب‌شرقی قله دماوند و شمال‌شرقی خط ‌الرأس دوبرار قرار دارد. ارتفاع قله پاشوره ۳۸۶۸ متر می‌باشد.

ساعت ۵ صبح جمعه31 تیرماه از بوستان رفتگر در پل گیشا زمان حرکت مان بود.

برای دسترسی به قله پاشوره واقع در روستای نوا، از تهران، بعد پلور ۱۸ کیلومتر به طرف آمل بعد از روستای نیاک در سمت راست جاده تغییر مسیر داده و در یک جاده کوهستانی آسفالته به طول ۸ کیلومتر مسیر را طی می‌کنیم و به این روستای زیبا می‌رسیم.

چشمه‌ی آب‌معدنی، چشم‌انداز تمام‌قد دماوند و قدم زدن در میان گیاهان و گل‌های خوش عطر زیبای این منطقه از جاذبه‌های این ییلاق در 100 کیلومتری تهران محسوب می شود.

سرسبزی و طراوت دشت آزو در دامنه‌های پاشوره و طبیعت و مسیر پوشیده از درختان متنوع همراه با هوای دلپذیر بهاری خیره کننده است.

ساعت ۹:۳۰ به سمت قله رهسپار شدیم. روبروی ما سه یال دیده می‌شود که هر سه آنها در نهایت به یال اصلی و قله می‌رسد. اگر چه بهترین مسیر صعود مسیر شمالی است، اما به جهت خشن بودن آن، ترجیح دادیم از مسیر جنوبی حرکت کنیم. ساعت 14 به قله اصلی رسیدیم. تنها ۱۰ نفر از مجموع 18 نفرمان توانستند به قله صعود کنند. از فراز پاشوره؛ قله دماوند با یال‌ها و ابرهای گوناگون خودنمایی می‌کند و خط‌ الرأس دوبرار هم از روی یال اصلی قابل مشاهده است که به لذت صعودمان می‌افزاید. در نهایت تیم ساعت 18 به دشت آزو کنار کلبه کوهنوردی رسید و ساعت 19 بعد از صرف ناهار، در دشت آزو این برنامه با خاطره‌ای به‌یادماندنی به پایان رسید.